Voor de leerkracht

Niveau en doelgroep: 4de jaar, 2de graad – ASO

Werkvorm: Webquest

 

Situering in het leerplan

VVKSO. (1999). Leerplan geschiedenis 2de graad ASO/KSO. Brussel: Licap - Leerplancode: D/1999/0279/026

Algemene doelstellingen

  1. Het gebruik van vakspecifieke termen, begrippen en concepten, nodig om zich van het verleden een beeld te vormen;
  2. De cumulatieve opbouw van een algemeen historisch referentiekader;
  3. Inzicht in de tijds- en plaatsgebondenheid en socialiteit van het menselijk handelen
  4. Inzicht in evolutie en complexiteit van het maatschappelijk gebeuren, nl. continuïteit en discon­tinuïteit kunnen herkennen, samenhang en interactie tussen maatschappelijke domeinen onder­kennen en de evenementen op de toepasselijke conjuncturele en structurele langetermijnlijn kunnen plaatsen;
  5. Inzicht in de verwevenheid van de lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis;
  6. Omgang vanuit de historische methode met het gevarieerd historisch informatiemateriaal;

Doelstellingen in de tweede graad

  • HK2 De leerlingen kunnen systematisch verbanden leggen tussen de dimensies tijd, ruimte en socialiteit, tussen de verschillende domeinen binnen de socialiteit, tussen de geschiedenis van onze gewesten en de algemene Europese geschiedenis, de westerse cultuur en de niet-westerse culturen, de eigentijdse levensproblemen en deze van vroeger (E2, 5, 8, 9, 13) (E2, 5, 9, 10, 11)
  • HK3 De leerlingen kunnen de grote ontwikkelingslijnen formuleren en tonen de daaraan gekoppelde in­zichten op lange termijn van het ontstaan, de uitbouw en de ondergang van de westerse samenleving tussen ca. 500 tot ca. 1800  (E4, 6).
  • HI5 Leerlingen koppelen nieuwe inzichten aan reeds verworven inzichten, krijgen een duidelijk beeld van de weg die is afgelegd, ontwikkelen stilaan een wetenschappelijk historisch inzicht
  • HI6 Leerlingen kunnen aantonen dat verleden en geschiedenis twee verschillende dingen zijn en dat elke 'historische' waarheid een voorlopig en onvolledig eindproduct is.
  • HV8 De leerlingen verdiepen, verfijnen en verruimen de vaardigheden van de eerste graad die verband houden met het formuleren en toepassen van elementaire aspecten van de historische methode (heuristiek, kritiek en synthese) en met het ordenen van informatie in tijd, ruimte en maatschappelijk kader (E14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25*, 26*) - (E12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20*, 21*).
  • HV9 De leerlingen plaatsen evenementen op een conjuncturele en/of structurele langetermijnlijn (E7).
  • HV11 De leerlingen onderscheiden oorzaak en gevolg, continuïteit en discontinuïteit, feit en fictie, gewilde en ongewilde gevolgen, gelijktijdigheid en ongelijktijdigheid (E7).
  • HV12 De leerlingen kunnen historische gebeurtenissen en ontwikkelingen op het heden betrekken ('actualiseren') (E13).
  • HV14 De leerlingen kunnen aantonen dat mensen in andere tijden keuzen moesten maken zonder de gevolgen ervan te kennen, met andere woorden aantonen dat de beleefde tijd (van de tijdgenoot) verschilt van de 'geconstrueerde' tijd (van de historicus).
  • HA17 De leerlingen zijn nauwkeurig bij het verzamelen, ordenen, analyseren en interpreteren van informatie over de historische en actuele werkelijkheid.
  • HA18 De leerlingen geven blijk van een kritische houding bij het gebruik van informatie over de historische en actuele werkelijkheid (E26) (E21*).
  • HA19 De leerlingen beseffen dat de kennis van het verleden niet exact de historische werkelijkheid weergeeft en dat onze historische kennis onvolledig en voorlopig is.
  • HA25 De leerlingen hebben een open geesteshouding ten aanzien van de historische en actuele werkelijkheid (E26*, 29*, 30*) (E21*, 24*, 25*).

 

Leerdoelen

  • Kennis: De leerlingen kunnen ...
  1. beschrijven wat de Boston Tea Party inhoudt. (HK3)
  2. de aanleiding voor de Boston Tea Party verwoorden. (HK3)
  3. de Boston Tea Party situeren in de tijd. (HK2)
  4. uitleggen waarom Fourth of July (nationale Amerikaanse feestdag) wordt gevierd (op de 4de juli). (HK3)
  5. het belang van George Washington en Thomas Jefferson uitleggen. (HK3)
  6. de Amerikaanse onafhankelijkheid situeren in de tijd. (HK2)
  7. beschrijven wat de Vrede van Versailles inhield. (HK3)
  8. de Vrede van Versailles situeren in de tijd. (HK2)
  9. uitleggen wat ‘liberale democratie’ is. (HK2)
  10. aangeven wie er als eerste de eed aflegde als president. (HK2)
  11. de Amerikaanse staatsvorm structureren (wie heeft welke macht). (HK3)
  12. de Amerikaanse vlag herkennen en benoemen. (HK2)
  • Inzicht: De leerlingen kunnen ...
  1. het belang (de impact) in van de Boston Tea Party. (HI5)
  2. de personen die de Onafhankelijkheidsverklaring ondertekenden linken aan deze gebeurtenis. (HI5)
  3. toelichten wat de Vrede van Versailles betekende voor de Amerikaanse kolonies. (HI6)
  4. de Britse en Amerikaanse vertegenwoordigers linken aan de Vrede van Versailles. (HI5)
  5. de Britse en Amerikaanse vertegenwoordigers in verband brengen met de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. (HI5)
  6. het verband tussen de Amerikaanse vlag en de Amerikaanse Revolutie leggen. (HI5)
  • Vaardigheden: De leerlingen kunnen ...
  1. Tekstuele bronnen ontleden. (HV8)
  2. Mulimediale bronnen ontleden. (HV8)
  3. ... zie algemene doelstellingen
  • Affectief: De leraar stimuleert de leerlingen tot ...
  1. sociale vorming: inzet, verantwoordelijkheid, initiatief
  2. tot het terugvinden van historische elementen in hedendaagse media (films).
  3. een kritische houding. (HA18)
  4. nauwkeurigheid bij het verzamelen van informatie. (HA17)

 

Bibliografie

  • Buysse, T. & Hemelaer, A. (2009). Spiegelbeelden 4. Mechelen: Plantyn.
  • The Boston Tea Party: het startsein voor de Amerikaanse revolutie. [19/12/2012, Centrum Philatelisten: https://www.filatelieonline.com/philatelist/boston.htm].
  • Amerikaanse literatuur/18e eeuw. (16/09/2012). [19/12/2012, Wikibooks: https://nl.wikibooks.org/wiki/Amerikaanse_literatuur/18e_eeuw].
  • Boston Tea Party. (16/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Boston_Tea_Party].
  • Boston Tea Party. (19/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Boston_Tea_Party].
  • Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. (10/03/2010). [19/12/2012, Wikisource: https://nl.wikisource.org/wiki/Amerikaanse_Onafhankelijkheidsverklaring].
  • Buffam, N. (2012). Top 10 Films Honoring American Independence. [19/12/2012, The Sript Lab: https://thescriptlab.com/features/the-lists/1177-top-10-films-honoring-american-independence?q=%2Ffeatures%2Fthe-lists%2F1177-top-10-films-honoring-american-independence&start=6].
  • Vrede van Parijs (1783). (17/09/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Parijs_%281783%29].
  • Treaty of Paris (1783). (17/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Paris_(1783)].
  • Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. (17/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_Onafhankelijkheidsoorlog#Grondwet].
  • American Revolutionary War. (15/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/American_Revolutionary_War].
  • Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. (10/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_Onafhankelijkheidsverklaring].
  • United States Declaration of Independence. (14/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Declaration_of_Independence].
  • Vandaag in het verleden 3 september Ondertekening van de Vrede van Parijs (1783). (03/09/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://historiek.net/overige/vandaag/september/6975-3-september].
  • John Jay. (22/08/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Jay].
  • John Jay. (17/12/2012). [19/12/2012, Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Jay].
  • National Treasure. (2012). [19/12/2012, IMDb: https://www.imdb.com/title/tt0368891/?ref_=fn_al_tt_1].